Fartens tjusning
Människan har alltid tyckt om att färdas snabbt, och det har funnits tävlingar i att röra sig snabbt med hjälp av vagnar, hästar eller kameler sedan långt för vår tideräknings början. Men det viktigaste genombrottet för förmågan att färdas snabbt är troligen bilen, i alla fall för majoriteten som inte får flyga stridsflygplan eller liknande.
Våra dagars sportbilar har utvecklats ur de allra första, öppna bilarna. Dessa var lyxfordon för överklassen, och det blev snabbt populärt att tävla med dessa. Idag är det svårt för ett otränat öga att se skillnad på en riktigt gammal ”vanlig” bil och en sportbil från samma tid. Om man däremot tittar under huven, och har lite koll på vad som sker därunder, märks skillnaden ganska snabbt.
Sportbilen idag
Med tiden utvecklades personbilen, som under efterkrigstiden blev var mans egendom i stora delar av världen. Men intresset för att färdas snabbare än kreti och pleti avtog inte. Samtidigt blev skillnaderna i design mellan sportbilar och personbilar alltmer markanta. Aerodynamikens lagar kom att tillämpas striktare på sportbilarna, som blev lägre och mer strömlinjeformade än sina syskon. Spoilers och sidokjolar är även utmärkande för sportbilarna, precis som bakhjulsdriften, som överlevt längre bland sportbilar än hos vanliga bilar. Bakhjulsdriften har även skapat en profil hos bilarna som ska få lufttrycket att ”sänka” bilen, för att få mesta möjliga effekt från hjulen. En bakspoiler kan bidra till detta.
Några ikoniska sportbilar
Det har funnits många klassiska sportbilar genom åren, som är åtråtvärda samlarobjekt även idag. Två framstående samlare är modedesignern Ralph Lauren och den svenske kungen Carl XVI Gustaf. Den senare arrangerar varje år ett veteranbilsrally på sitt sommarslott Solliden beläget på Öland. Bilar som har setts, eller kanske kommer att ses i framtiden, vid detta rally inkluderar:
- Alpine A110, som vann flera rallyn trots sin sportiga design. Tillverkades i Frankrike mellan 1961 och 1977.
- Koenigsegg CCXR, tillverkad i Sverige mellan 2007 och 2010. Går att köra på såväl bensin som etanolblandningar.
- Lotus 7, som började tillverkas 1957.