Lyxbilarna lockar fortfarande
Likt det mesta så finns det upp-och nedgångar för de flesta prylar inom handeln. I bilindustrin ser det inte speciellt annorlunda ut. Det är snabba bilar ena stunden och små bränslesnåla bilar i andra stunden. Detta fenomen är likt andra problematiskt för nischade bilmärken så som Jaguar och Range Rover. Lyxbilar och tunga fyrhjulsdrivna Jeepar kan vara ur tiden just då.
Att bara göra lyxbilar kan vara problematiskt för biltillverkare då det inte alltid finns en stor efterfråga på dessa bilar i alla tider. Exempelvis under finans och bankkriser då räntor går upp så är det ofta de med mycket lån och dyra hus som får en stor smäll. En lyxbil skulle inte heller köpas av en barnfamilj i Bromma med 50 000 i inkomst varje månad. Trots dessa förutsättningar så händer det att lyxbilar säljs som smör, dock landsvis och då i Kina. I Kina gick nämligen försäljningen upp av lyxbilar:
Samtidigt som det går oerhört trögt på den europeiska marknaden för många biltillverkare, som Peugeot Citroën och Ford, gräver europeiska (eller nästan europeiska) lyxbilar guld i Kina. Tidigare i veckan rapporterade BMW om en uppgång med 40 procent i försäljningen i Kina. Nu är det Jaguar Land Rovers tur, skriver The Guardian.(Läs hela artikeln här)
I Sverige har vi förmodligen bara råd med gamla lyxbilar, men ack så snygga de är ändå. Glöm inte att beställa dekk som passar till din gamla lyxbil också. Du söker bara på däckets bredd, djup och diameter för att hitta rätt passande däck. Fälgar och liknande kan man lätt hitta på skroten för ett vrakpris.