Snabbaste bilen på vägen
Det finns ett gäng bilar som många verkligen dreglar över i fartsammanhang och länge har Porsche, Ferrari, Lamborghini, Mclaren och Bugatti varit kungar på tronen. Men de mindre bilarna som inte är helt nischade inom just snabba bilar har kommit ikapp och när Toyota Supra och Honda Civic kom på 90 och 2000-talet så var det inget snack om dessa bilar var den vanliga svensson egna racebil. Sedan har vi självfallet Ford, Mitsubishi och Volkswagens snabba folkracebilar som visat sig vara bilar att räkna med.
Att äga en riktigt snabb bil är ofta en mäktig statusgrej bland ett stort antal människor. Kvinnor som män glassar runt i sin svindyra Bugatti och kan stolt säga att de kär världens snabbaste bil. Dessa snabba bilar är nämligen i miljonklassen och otroligt dyra att äga, köra och ta hand om. Det är därför inte många som äger bilar i den klassen, men det finns attribut. Om man kan nöja sig med en snabb och lätt bil, men inom en rimlig kostnad så är japanska bilar väldigt populära. En otippad bil på marknaden är dock Volvo och deras senaste V 60 hybrid. När du ska köpa bil nästa gång så är det bara att åka och testa den nya Volvon och se om den passar som sportbil:
Motorvägen tar vid. Jag trycker in Power-knappen och bilen blir helt plötsligt en sportbil där högsta möjliga effekt från både elmotor och dieselmotor tas ut, 70 plus 215 hästkrafter och 200 plus 440 newtonmeter. Bilen blir tajtare där växellåda, gasrespons och styrning vässas. Den går som ett spjut och motorn viner härligt, samtidigt som kraften kommer omedelbart. Den sexväxlade automatlådan är knappt märkbar och styrningen är sportigt hård och direkt. Dieselmotorn är stark, känns pigg och tyst (läs hela recensionen här)